Solidarna odpowiedzialność inwestora robót budowlanych

Solidarna odpowiedzialność inwestora robót budowlanych

Chociaż solidarna odpowiedzialność inwestora robót budowlanych została uregulowana w Kodeksie cywilnym oraz Prawie zamówień publicznych, nadal budzi wiele pytań stron umowy o roboty budowlane. W dzisiejszym wpisie przyjrzymy się bliżej temu, na czym polega solidarna odpowiedzialność inwestora, jakie są jej podstawy prawne oraz jakie konsekwencje może mieć dla stron zaangażowanych w proces budowlany.

    • Solidarna odpowiedzialność inwestora została uregulowana w Kodeksie cywilnym i nie może być modyfikowana w umowie o roboty budowlane
    • Warunkiem dochodzenia roszczenia wobec inwestora przez podwykonawcę jest zgodne z ustawą zgłoszenie umowy podwykonawczej inwestorowi
    • W przypadku umów zlecanych w ramach zamówień publicznych zastosowanie znajdą przepisy ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych

    Solidarna odpowiedzialność inwestora – podstawa prawna

    Solidarna odpowiedzialność inwestora została uregulowana w art. 647 (1) Kodeksu cywilnego (dalej jako „k.c”). W polskim prawie jest to mechanizm mający na celu ochronę interesów podwykonawców oraz dalszych podwykonawców, poprzez zwiększenie odpowiedzialności inwestorów za zobowiązania związane z realizowanymi inwestycjami.

    Zgodnie z treścią art. 647 (1) § 1 k.c., inwestor odpowiada solidarnie z wykonawcą (generalnym wykonawcą) za zapłatę wynagrodzenia należnego podwykonawcy z tytułu wykonanych przez niego robót budowlanych, których szczegółowy przedmiot został zgłoszony inwestorowi przez wykonawcę lub podwykonawcę przed przystąpieniem do wykonywania tych robót, chyba że w ciągu trzydziestu dni od dnia doręczenia inwestorowi zgłoszenia inwestor złożył podwykonawcy i wykonawcy sprzeciw wobec wykonywania tych robót przez podwykonawcę.

    Należy przy tym wiedzieć, że solidarna odpowiedzialność inwestora obejmuje także odpowiedzialność za zapłatę zobowiązań podwykonawcy, który zawarł umowę z dalszym podwykonawcą, za zapłatę wynagrodzenia temu dalszemu podwykonawcy.

    Zgłoszenie robót budowlanych wykonywanych przez podwykonawcę

    Jak wskazano powyżej, solidarna odpowiedzialność inwestora powstaje tylko w sytuacji, w której wykonawca zgłosił inwestorowi szczegóły zakres robót podwykonawcy lub dalszego podwykonawcy, a inwestor nie zgłosił sprzeciwu w terminie 30 dni od otrzymania zgłoszenia. Umowa główna między inwestorem a podwykonawcą najczęściej zawiera dodatkowe postanowienia regulujące tryb zgłaszania umów podwykonawczych oraz wymogi dotyczące treści takich umów. Najczęstszym wymogiem jest zobowiązanie wykonawcy do zgłaszania projektów umów podwykonawczych, których treść będzie podlegała zaopiniowaniu przez inwestora. Dopiero w przypadku braku uwag do projektu umowy, wykonawca będzie mógł zawrzeć umowę z podwykonawcą i zgłosić ją inwestorowi.

    Zgłoszenie powinno nastąpić przed przystąpieniem przez podwykonawcę do robót budowlanych. Jeśli podwykonawca wejdzie na plac budowy przed zaakceptowaniem umowy przez inwestora, solidarna odpowiedzialność inwestora nie będzie obejmować wynagrodzenia za prace wykonane przed zgłoszeniem.

    Warto pamiętać, że zgłoszenie nie jest wymagane, jeżeli inwestor i wykonawca określili w umowie, zawartej w formie pisemnej pod rygorem nieważności, szczegółowy przedmiot robót budowlanych wykonywanych przez oznaczonego podwykonawcę (art. 647 (1) § 2 k.c.).

    Co ważne, obowiązywania art. 647 (1) k.c. strony nie mogą wyłączyć  w umowie o roboty budowlane.

    Na czym polega solidarna odpowiedzialność inwestora?

    Solidarna odpowiedzialność inwestora oznacza, że podwykonawca według swojego wyboru może dochodzić swoich roszczeń zarówno od wykonawcy, jak i inwestora, a także od obu tych podmiotów jednocześnie. W praktyce oznacza to, że jeśli wykonawca nie wywiązuje się z obowiązku zapłaty wynagrodzenia, podwykonawca ma prawo zwrócić się bezpośrednio do inwestora z żądaniem zapłaty.

    Inwestor ponosi odpowiedzialność za zapłatę podwykonawcy wynagrodzenia w wysokości ustalonej w umowie między podwykonawcą a wykonawcą, chyba że ta wysokość przekracza wysokość wynagrodzenia należnego wykonawcy za roboty budowlane, których szczegółowy przedmiot wynika odpowiednio ze zgłoszenia albo z umowy głównej. W takim przypadku odpowiedzialność inwestora za zapłatę podwykonawcy wynagrodzenia jest ograniczona do wysokości wynagrodzenia należnego wykonawcy za roboty budowlane, których szczegółowy przedmiot wynika odpowiednio ze zgłoszenia albo z umowy głównej.

    Należy przy tym pamiętać, że solidarna odpowiedzialność inwestora nie dotyczy niezwróconych kaucji gwarancyjnych. Jednak dla oceny tego roszczenia podwykonawcy konieczne będzie ustalenie, czy w umowie rzeczywiście została zastrzeżona kaucja gwarancyjna, czy też wprowadzony został mechanizm zatrzymania wynagrodzenia na poczet zabezpieczenia należytego wykonania robót (chociaż instytucje te mają różny charakter, często są ze sobą mylone).

    Co więcej, jeśli solidarna odpowiedzialność inwestora nie została określona w umowie głównej, to nie obejmuje ona odsetek za opóźnienie w transakcjach handlowych, ani rekompensaty za koszty odzyskiwania należności, ponieważ jej źródłem nie jest umowa, a ustawa.

    Solidarna odpowiedzialność inwestora w PZP

    Solidarna odpowiedzialność inwestora została także odrębnie uregulowana w ustawie Prawo zamówień publicznych (dalej jako „p.z.p.”). Zgodnie z art. 465 p.z.p., w przypadku uchylenia się od obowiązku zapłaty odpowiednio przez wykonawcę, podwykonawcę lub dalszego podwykonawcę. zamawiający musi dokonać bezpośredniej zapłaty wymagalnego wynagrodzenia przysługującego podwykonawcy lub dalszemu podwykonawcy, który:

      • zawarł zaakceptowaną przez zamawiającego umowę o podwykonawstwo, której przedmiotem są roboty budowlane,
      • zawarł przedłożoną zamawiającemu umowę o podwykonawstwo, której przedmiotem są dostawy lub usługi.
      • Wynagrodzenie dotyczy wyłącznie należności powstałych po zaakceptowaniu przez zamawiającego umowy o podwykonawstwo, której przedmiotem są roboty budowlane, lub po przedłożeniu zamawiającemu poświadczonej za zgodność z oryginałem kopii umowy o podwykonawstwo, której przedmiotem są dostawy lub usługi.

      Solidarna odpowiedzialność inwestora, będącego zamawiającym, obejmuje przy tym wyłącznie należne wynagrodzenie, bez odsetek, należnych podwykonawcy lub dalszemu podwykonawcy.

      Co istotne, zamawiający, przed dokonaniem bezpośredniej zapłaty, jest obowiązany umożliwić wykonawcy zgłoszenie, pisemnie, uwag dotyczących zasadności bezpośredniej zapłaty wynagrodzenia podwykonawcy lub dalszemu podwykonawcy. Dopiero po uzyskaniu takiej informacji inwestor może podjąć decyzję co do zasadności roszczenia o bezpośrednią zapłatę.

      Poszukują Państwo pomocy w sprawach związanych ze sporami o roboty budowlane? Nasza kancelaria reprezentuje inwestorów i wykonawców w postępowaniach sądowych. Szczegóły w zakładce prawo budowlane. Zachęcamy także do kontaktu pod adresem: kancelaria@kancelariafrey.pl

      Poinformuj znajomych

      Inne artykuły na blogu

      Umowa konsorcjum

      Prawo zamówień publicznych dopuszcza możliwość wspólnego ubiegania się o udzielenie zamówienia publicznego przez wykonawców. W praktyce współpraca wykonawców często przybiera postać konsorcjum. Na czym polega

      Weiterlesen

      Polityka prywatności i plików cookies

      Zgodnie z z art. 13 ust. 1−2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.Urz. UE L 119, s. 1) – dalej RODO – informujemy, że niniejszy dokumenty reguluje zasady przetwarzania Państwa danych osobowych i wykorzystywania plików cookies w związku z korzystaniem z naszej strony internetowej i kontaktami e-mailowymi lub telefonicznymi.

      Podstawowe dane:

      • Adres strony internetowej: kancelariafrey.pl (zwana dalej „stroną”)
      • Administrator Państwa danych osobowych:  Kancelaria Radcy Prawnego Jarosław Frey, ul. Jana III Sobieskiego 6/1, 40-082 Katowice, NIP 6272269357, tel. 32 720 11 63 (zwany dalej „administratorem”)
      • Adres kontaktowy: kancelaria@kancelariafrey.pl

      Skrócona wersja – najważniejsze informacje:

      • Kontaktując się z nami, przekazują nam Państwo swoje dane osobowe, a my gwarantujemy, że Państwa dane pozostaną poufne, bezpieczne i nie zostaną udostępnione jakimkolwiek podmiotom trzecim bez Państwa wyraźnej zgody.
      • Powierzamy przetwarzanie danych osobowych tylko sprawdzonym i zaufanym podmiotom świadczącym usługi związane z przetwarzaniem danych osobowych.
      • Korzystamy z narzędzi analitycznych Google Analytics, które zbierają informacje na temat odwiedzin strony, takie jak podstrony, czas spędzony na stronie czy przejścia pomiędzy poszczególnymi podstronami. W tym celu wykorzystywane są pliki cookies firmy Google LLC dotyczące usługi Google Analytics.
      • Wykorzystujemy pliki cookies własne w celu prawidłowego działania strony.

      Jeżeli powyższe informacje nie są dla Państwa wystarczające, poniżej znajdują się dalej idące szczegóły:

      §1 Dane osobowe

      1. Osoba odwiedzająca stronę lub  kontaktująca się z Administratorem za pośrednictwem poczty elektronicznej bądź telefonu (zwana dalej „użytkownikiem”) może przekazywać swoje dane osobowe Administratorowi za pomocą dostępnych form kontaktu,
      2. Administratorem danych osobowych Użytkownika jest Administrator.
      3. Dane przekazane Administratorowi  przetwarzane są w celach wyszczególnionych w §2
      4. Administrator gwarantuje poufność wszelkich przekazanych mu danych osobowych.
      5. Podanie danych jest zawsze dobrowolne, ale niezbędne do podjęcia przez Użytkownika kontaktu,
      6. Dane osobowe są gromadzone z należytą starannością i odpowiednio chronione przed dostępem do nich przez osoby do tego nieupoważnione.
      7. Dane osobowe użytkownika będą przetwarzane do zakończenia komunikacji z nami lub, w razie podjęcia współpracy do końca okresu przedawnienia potencjalnych roszczeń z umowy. Dane zawarte na fakturach będą przetwarzane do końca okresu, przez który przepisy prawa wymagają przechowywać dokumentację rachunkową. Ponadto, część danych może być również przetwarzana po upływie wskazanych wcześniej okresów przez czas prowadzenia przez nas działalności gospodarczej w celach archiwalnych, analitycznych i statystycznych opisanych bardziej szczegółowo w §2
      8. Użytkownikowi przysługują następujące uprawnienia:
        • prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania,
        • prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
        • prawo do przenoszenia danych,
        • prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych w określonym celu, jeżeli Użytkownik uprzednio taką zgodę wyraził,
        • prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez Administratora

      §2 Cele i podstawy przetwarzania

      Dane przetwarzane są w następujących celach:

      • odpowiedź zwrotna na otrzymane zapytanie w związku z prośbą o taki kontakt skierowaną do nas – podstawą prawną przetwarzania danych jest zgoda użytkownika wynikająca z zainicjowania z nami kontaktu (art. 6 ust. 1 lit. a RODO),
      • archiwizacja korespondencji przychodzącej i wychodzącej na wypadek potrzeby wykazania jej przebiegu, co jest naszym prawnie uzasadnionym interesem (art. 6 ust. 1 lit. f RODO),wykonania
      • jeżeli nasz kontakt doprowadzi do nawiązania współpracy, dane będą następnie przetwarzane w celu wykonanie zawartej z nami umowy (art. 6 ust. 1 lit. b RODO)
      • wystawianie faktur, prowadzenie i przechowywanie dokumentacji rachunkowej (art. 6 ust. 1 lit. c RODO),
      • cele archiwalne (dowodowe) na wypadek prawnej potrzeby wykazania faktów oraz w celu ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony przed roszczeniami, co jest naszym prawnie uzasadnionym interesem (art. 6 ust. 1 lit. f RODO),
      • cele analityczne, takie jak dobór usług do naszych klientów, optymalizacja naszych produktów lub usług na podstawie uwag klientów, optymalizacja procesów obsługi na podstawie przebiegu obsługi sprzedaży i posprzedażowej, co jest naszym prawnie uzasadnionym interesem (art. 6 ust. 1 lit. f RODO),
      • badanie satysfakcji klientów i określanie jakości naszej obsługi, co jest naszym prawie uzasadnionym interesem (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

      §3 Odbiorcy danych/podprzetwarzający dane osobowe

      1. Dane osobowe użytkownika możemy udostępniać naszym podwykonawcom, czyli podmiotom, z których usług korzystamy przy przetwarzaniu danych osobowych
      2. Dane osobowe użytkownika mogą być przekazywane do państw trzecich (znajdujących się poza Unią Europejską). Odpowiednie zabezpieczenia danych są zapewnione poprzez zatwierdzony mechanizm certyfikacji w połączeniu z egzekwowalnymi zobowiązaniami odbiorcy danych do odpowiednich zabezpieczeń (program Privacy Shield).
      3. Poniżej znajduje się lista możliwych odbiorców danych Użytkownika:
        • Osoby współpracujące na podstawie umów cywilnoprawnych, wspierające bieżącą działalność administrator
        • Dostawca oprogramowania księgowego,
        • Dostawca oprogramowania do zarządzania projektami,
        • Dostawca pakietu biurowego,
        • Firma utrzymująca stronę na serwerze (hostingodawca),
        • Firma utrzymująca pocztę elektroniczną administratora (dostawca serwera pocztowego),
        • Odpowiednie organy publiczne w zakresie, w jakim Administrator jest zobowiązany do udostępnienia im danych.

      §4 Pliki Cookies

      1. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika naszej strony internetowej i przeznaczone są do korzystania z podstron tejże strony. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
      2. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
        • dostosowania zawartości strony internetowej do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika strony internetowej i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
        • tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy strony internetowej korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
        • utrzymanie sesji Użytkownika strony internetowej (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie strony internetowej ponownie wpisywać loginu i hasła;
      3. Na naszej stronie internetowej stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne”  (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika.
      4. W ramach strony internetowej stosowane są lub mogą być stosowane następujące rodzaje plików cookies:
        • „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach strony internetowej, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach strony internetowej;
        • pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach strony internetowej;
        • „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych strony internetowej;
        • „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
        • „analityczne” – np. Google Analytics , które zbierają informacje na temat odwiedzin strony, takie jak podstrony, czas spędzony na stronie czy przejścia pomiędzy poszczególnymi podstronami. W tym celu wykorzystywane są pliki cookies firmy Google LLC dotyczące usługi Google Analytics.
      5. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy strony internetowej mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika strony internetowej. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
      6. Ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie internetowej.
      7. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika strony internetowej i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem strony internetowej reklamodawców, partnerów, firmy analityczno-badawcze oraz dostawców aplikacji multimedialnych.

      §5 Logi serwera

      1. Korzystanie ze strony wiąże się z przesyłaniem zapytań do serwera, na którym przechowywana jest strona. Każde zapytanie skierowane do serwera zapisywane jest w logach serwera.
      2. Logi obejmują m.in. adres IP użytkownika, datę i czas serwera, informacje o przeglądarce internetowej i systemie operacyjnym.. Logi mogą być zapisywane i przechowywane są na serwerze.
      3. Dane zapisane w logach serwera nie są kojarzone z konkretnymi osobami korzystającymi ze strony i nie są wykorzystywane przez nas w celu identyfikacji użytkownika.
      4. Logi serwera stanowią wyłącznie materiał pomocniczy służący do administrowania stroną, a ich zawartość nie jest ujawniana nikomu poza osobami upoważnionymi do administrowania serwerem.

      Kancelaria Radcy Prawnego Jarosław Frey

      Strona wykorzystuje pliki cookies w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie. Ustawienia przechowywania cookies można zmienić w przeglądarce. Więcej informacji…