W przeciwieństwie do założenia spółki, likwidacja jest zdecydowanie bardziej skomplikowanym procesem. Poniżej opisujemy jak wygląda likwidacja spółki z o.o. krok po kroku.
- Likwidacja spółki z o.o. to złożony proces, składający się z kilku etapów, trwający minimum pół roku
- W tym procesie najważniejszą rolę pełnią likwidatorzy, którzy mają za zadanie zakończyć sprawy spółki i uregulować jej zobowiązania
- W trakcie likwidacji spółki konieczne jest dopełnienie także wielu obowiązków księgowych m.in. sporządzenie kilku sprawozdań finansowych
Otwarcie likwidacji
Aby zainicjować likwidację spółki z o.o. należy w pierwszej kolejności wykonać następujące czynności:
- Podjęcie uchwały wspólników o rozwiązaniu spółki i postawieniu jej w stan likwidacji oraz uchwały o powołaniu likwidatora (w formie protokołu notarialnie poświadczonego).
- Zamknięcie ksiąg rachunkowych na dzień poprzedzający dzień postawienia jednostki w stan likwidacji oraz sporządzenie sprawozdania finansowego.
- Sporządzenie przez likwidatora w ciągu 15 dni od podjęcia uchwały o likwidacji bilansu otwarcia likwidacji.
- Zatwierdzenie ww. bilansu uchwałą przez zgromadzenie wspólników spółki.
- Złożenie do KRS:
- formularzy Z61, ZR, ZK,
- formularza MSIG-M1,
- bilansu otwarcia likwidacji wraz z uchwałą wspólników,
- oświadczenia likwidatora o zgodzie na pełnienie funkcji, wraz ze wskazaniem adresu,
- dowodu uiszczenia opłat.
- Wezwanie wierzycieli spółki i poinformowanie ich o likwidacji – odrębny wniosek o opublikowanie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym ogłoszenia o likwidacji spółki wraz z wyznaczeniem terminu 3 miesięcy na zgłoszenie wierzytelności.
- Zawiadomienie urzędu skarbowego właściwego dla siedziby spółki – złożenie zaktualizowanych formularzy: NIP-8, VAT-R, VAT-Z.
Działania likwidatorów
W okresie 6 miesięcy od publikacji ogłoszenia w MSIG likwidatorzy powinni podjąć czynności likwidacyjne, a po upływie tego okresu mogą podzielić pozostały majątek między wspólników.
Działania likwidatorów powinny obejmować:
- Czynności likwidacyjne: likwidatorzy powinni zakończyć interesy bieżące spółki, ściągnąć wierzytelności, wypełnić zobowiązania i upłynnić majątek spółki.
- Podział majątku spółki między wspólników – najwcześniej po upływie 6 miesięcy od daty ogłoszenia w MSIG.
- Sporządzanie rocznych sprawozdań finansowych – jeżeli likwidacja trwa dłużej niż rok należy je sporządzać na koniec każdego roku obrotowego.
- Likwidator składa też wspólnikom sprawozdania ze swojej działalności po zakończeniu likwidacji oraz po upływie każdego roku obrotowego.
Zakończenie likwidacji spółki z o.o.
Aby dokończyć likwidację spółki należy wykonać poniższe czynności:
- Sporządzenie sprawozdania likwidacyjnego na dzień poprzedzający podział między wspólników majątku, który pozostał po zaspokojeniu lub zabezpieczeniu wierzycieli.
- Zamknięcie ksiąg rachunkowych oraz sporządzenie sprawozdania finansowego wg stanu na dzień zakończenia likwidacji (sprawozdanie „zerowe” – po podziale pozostałego majątku pomiędzy wspólników).
- Podjęcie uchwały wspólników w przedmiocie:
- zatwierdzenia sprawozdania likwidacyjnego,
- zatwierdzenia sprawozdania finansowego na dzień zakończenia likwidacji,
- wyznaczenia miejsca przechowywania ksiąg i dokumentów spółki oraz osoby, przechowującej te dokumenty.
- Złożenie do KRS:
- wniosku o wykreślenie z rejestru – formularza KRS-X2,
- sprawozdania likwidacyjnego,
- sprawozdania finansowego na dzień zakończenia likwidacji,
- uchwał wspólników, o których mowa w pkt. 2,
- oświadczenia likwidatora o ogłoszeniu obu sprawozdań w siedzibie spółki,
- oświadczenia o braku toczących się postępowań sądowych, administracyjnych, komorniczych oraz o zaspokojeniu wszystkich wierzytelności,
- dowodu uiszczenia opłat,
- dowodu opublikowania ogłoszenia w MSiG.
- Po wykreśleniu należy:
- wystąpić do urzędu skarbowego o wykreślenie zlikwidowanej spółki z rejestru podatników – formularz VAT-Z,
- złożyć deklarację NIP-2 (dołączając sprawozdanie finansowe „zerowe”),
- zgłosić do GUS zaprzestanie prowadzenia działalności przez spółkę.
Koszt likwidacji spółki
Likwidując spółkę trzeba liczyć się z poniższymi kosztami:
- Uchwała o likwidacji sporządzona w formie protokołu notarialnego – taksa notarialna w wysokości 750,00 zł + VAT oraz ewentualna opłata za wypisy.
- Wniosek do KRS – opłata w wysokości 350,00 zł.
- Ogłoszenie wezwania wierzycieli – opłata zależna od długości ogłoszenia, min. 60,00 zł standardowo do 500,00 zł.
- Wniosek o wykreślenie spółki z rejestru i ogłoszenie w MSiG – opłata w wysokości 400,00 zł.
Planują Państwo likwidację spółki? Nasza Kancelaria pomaga klientom w tym procesie. Zachęcamy do kontaktu pod adresem: kancelaria@kancelariafrey.pl