Umowa franczyzy – praktyczne wskazówki dla franczyzobiorców

umowa franczyzy

Franczyza to model biznesowy, który zyskuje na popularności wśród przedsiębiorców pragnących rozwinąć swoją działalność pod znaną marką. Umowa franczyzy pozwala na korzystanie z gotowego pomysłu na biznes przetestowanego przez innego przedsiębiorcę, jego wsparcia marketingowego oraz sprawdzonego know-how. Poniżej przedstawiamy praktyczne wskazówki, które pomogą w zrozumieniu, na co zwrócić uwagę przy zawieraniu tej umowy.

  • Umowa franczyzy pozwala właścicielowi marki na podzielenie się swoim know-how w zamian za opłaty wnoszone przez franczyzobiorcę
  • Dokument powinien regulować kwestie opłat, wsparcia ze strony franczyzodawcy, zakresu korzystania ze znaków towarowych oraz szczegółowe zasady prowadzenia działalności zgodnie ze standardami marki
  • Umowa franczyzy jest przygotowywana przez franczyzodawcę, dlatego będzie zabezpieczać przede wszystkim jego interesy

Czym jest umowa franczyzy?

Umowa franczyzy to stosunek prawny zawierany pomiędzy franczyzodawcą (właścicielem marki) a franczyzobiorcą (przedsiębiorcą). Określa ona prawa i obowiązki obu stron oraz warunki korzystania z marki i know-how franczyzodawcy w zamian za opłatę franczyzową. Jak dotąd umowa franczyzy nie została uregulowana w Kodeksie cywilnym ani w innych aktach prawnych, w związku z czym strony mogą z dużą swobodą kształtować treść takiej umowy.

Należy mieć świadomość tego, że umowa franczyzy to niejednokrotnie bardzo skomplikowany dokument prawny. Z tych względów warto rozważyć skonsultowanie się z prawnikiem specjalizującym się w umowach, aby upewnić się, że wszystkie zapisy są zrozumiałe i korzystne dla potencjalnego franczyzobiorcy.

Co powinna zawierać umowa franczyzy?

Kluczowe elementy, które powinna zawierać umowa franczyzy to przede wszystkim:

  • opłaty wstępne i bieżące: określenie kosztów związanych z przystąpieniem do systemu franczyzowego oraz opłat regularnych,
  • wsparcie ze strony franczyzodawcy: opis materiałów dostarczanych przez franczyzodawcę, organizowanych kursach i szkoleniach, uregulowanie zasad wsparcia marketingowego, doradztwa biznesowego itp.,
  • wymogi dotyczące punktu franczyzowego: wymagania dotyczące lokalizacji, standardu i wyglądu punktu franczyzowego,
  • obowiązki franczyzobiorcy: szczegółowe zasady prowadzenia działalności, obowiązki w zakresie standardów świadczenia usług, dane dotyczące dostawców i usługodawców,
  • zakres licencji: informacje na temat tego, na jakich zasadach franczyzobiorca może korzystać z marki, logo, znaków towarowych i innych zasobów franczyzodawcy.

Jakie ryzyka dla franczyzobiorcy może nieść umowa franczyzy?

Rozważając przystąpienie do systemu franczyzowego należy zdawać sobie sprawę z faktu, że najczęściej umowa franczyzy będzie zabezpieczać przede wszystkim interesy franczyzodawcy. Negocjując umowę warto zwrócić uwagę na przedstawione poniżej aspekty.

Przede wszystkim warto spróbować wynegocjować niższą opłatę wstępną za przystąpienie do franczyzy. Rozpoczęcie działalności w ramach systemu franczyzowego to nie tylko kwestia zawarcia umowy, ale także konieczność znalezienia i dostosowania lokalu przeznaczonego na działalność, tak aby spełniał on kryteria wskazane przez franczyzodawcę. Już na początku współpracy koszty uruchomienia działalności mogą się więc okazać znacznie wyższe niż zakładał franczyzobiorca.

Po drugie, należy dokładnie przeanalizować kwestię innych, niż opłata franczyzowa, kosztów które będzie musiał ponosić franczyzobiorca. W niektórych umowach franczyzy można spotkać zapisy zobowiązujące franczyzobiorcę do zapłaty m.in. za materiały dostarczane przez franczyzodawcę (podręczniki, zbiory procedur), czy za koszty działań marketingowych zlecanych przez właściciela marki. W toku negocjacji można spróbować wprowadzić do umowy limity tego rodzaju kosztów.

Szczególnie istotna pozostaje również kwestia uregulowania tego, kiedy umowa franczyzy może zostać rozwiązana. Zazwyczaj tego rodzaju umowy przewidują możliwość wypowiedzenia ich jedynie przez franczyzodawcę. Z tych względów warto zadbać o to, żeby postanowienia regulujące prawo do zakończenia umowy były jak najbardziej precyzyjne.

Warto także dokładnie przeanalizować kwestię wyłączności terytorialnej. Z perspektywy franczyzobiorcy korzystne jest zastrzeżenie prawa do prowadzenia punktów danej marki na danym obszarze (np. jednego miasta) wyłącznie dla niego.

Umowa franczyzy a zakaz konkurencji

Na osobne omówienie zasługuje kwestia zakazu konkurencji w umowie franczyzy, który to zapis umowny w praktyce stanowi częstą przyczynę sporów między stronami umowy. Zazwyczaj klauzula ta zabrania franczyzobiorcy prowadzenia działalności konkurencyjnej zarówno w trakcie trwania umowy, jak i przez określony czas po jej zakończeniu (najczęściej dwa lata). Zakaz ten często ma bardzo rygorystyczny charakter i obwarowany jest wysoką karą umowną.

Niekorzystnie ustanowiony zakaz konkurencji może w praktyce doprowadzić do powstania sytuacji, w której franczyzobiorca nie będzie mógł przez pewien czas prowadzić działalności, w której się wyspecjalizował z obawy przed odpowiedzialnością odszkodowawczą wobec franczyzodawcy.

Niejednokrotnie umowa franczyzy może zawierać także postanowienia zakazujące swobodnego zbycia przedsiębiorstwa przez franczyzobiorcę.

Decyzja o przystąpieniu do systemu franczyzowego to krok, który wymaga starannego przemyślenia i przygotowania. Nasza kancelaria opiniuje i negocjuje umowy na rzecz przedsiębiorców. Szczegóły w zakładce prawo gospodarcze. Zachęcamy także do kontaktu pod adresem: kancelaria@kancelariafrey.pl

Share

More articles

fundacja rodzinna

Jak działa fundacja rodzinna?

Fundacja rodzinna to stosunkowo nowa instytucja w polskim systemie prawnym, pozwalająca na uregulowanie kwestii sukcesji rodzinnej firmy. W dzisiejszym wpisie prezentujemy podstawowe informacje o fundacji

More...

Privacy and cookie policy

Zgodnie z z art. 13 ust. 1−2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.Urz. UE L 119, s. 1) – dalej RODO – informujemy, że niniejszy dokumenty reguluje zasady przetwarzania Państwa danych osobowych i wykorzystywania plików cookies w związku z korzystaniem z naszej strony internetowej i kontaktami e-mailowymi lub telefonicznymi.

Podstawowe dane:

  • Adres strony internetowej: kancelariafrey.pl (zwana dalej „stroną”)
  • Administrator Państwa danych osobowych:  Kancelaria Radcy Prawnego Jarosław Frey, ul. Jana III Sobieskiego 6/1, 40-082 Katowice, NIP 6272269357, tel. 32 720 11 63 (zwany dalej „administratorem”)
  • Adres kontaktowy: kancelaria@kancelariafrey.pl

Skrócona wersja – najważniejsze informacje:

  • Kontaktując się z nami, przekazują nam Państwo swoje dane osobowe, a my gwarantujemy, że Państwa dane pozostaną poufne, bezpieczne i nie zostaną udostępnione jakimkolwiek podmiotom trzecim bez Państwa wyraźnej zgody.
  • Powierzamy przetwarzanie danych osobowych tylko sprawdzonym i zaufanym podmiotom świadczącym usługi związane z przetwarzaniem danych osobowych.
  • Korzystamy z narzędzi analitycznych Google Analytics, które zbierają informacje na temat odwiedzin strony, takie jak podstrony, czas spędzony na stronie czy przejścia pomiędzy poszczególnymi podstronami. W tym celu wykorzystywane są pliki cookies firmy Google LLC dotyczące usługi Google Analytics.
  • Wykorzystujemy pliki cookies własne w celu prawidłowego działania strony.

Jeżeli powyższe informacje nie są dla Państwa wystarczające, poniżej znajdują się dalej idące szczegóły:

§1 Dane osobowe

  1. Osoba odwiedzająca stronę lub  kontaktująca się z Administratorem za pośrednictwem poczty elektronicznej bądź telefonu (zwana dalej „użytkownikiem”) może przekazywać swoje dane osobowe Administratorowi za pomocą dostępnych form kontaktu,
  2. Administratorem danych osobowych Użytkownika jest Administrator.
  3. Dane przekazane Administratorowi  przetwarzane są w celach wyszczególnionych w §2
  4. Administrator gwarantuje poufność wszelkich przekazanych mu danych osobowych.
  5. Podanie danych jest zawsze dobrowolne, ale niezbędne do podjęcia przez Użytkownika kontaktu,
  6. Dane osobowe są gromadzone z należytą starannością i odpowiednio chronione przed dostępem do nich przez osoby do tego nieupoważnione.
  7. Dane osobowe użytkownika będą przetwarzane do zakończenia komunikacji z nami lub, w razie podjęcia współpracy do końca okresu przedawnienia potencjalnych roszczeń z umowy. Dane zawarte na fakturach będą przetwarzane do końca okresu, przez który przepisy prawa wymagają przechowywać dokumentację rachunkową. Ponadto, część danych może być również przetwarzana po upływie wskazanych wcześniej okresów przez czas prowadzenia przez nas działalności gospodarczej w celach archiwalnych, analitycznych i statystycznych opisanych bardziej szczegółowo w §2
  8. Użytkownikowi przysługują następujące uprawnienia:
    • prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania,
    • prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
    • prawo do przenoszenia danych,
    • prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych w określonym celu, jeżeli Użytkownik uprzednio taką zgodę wyraził,
    • prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez Administratora

§2 Cele i podstawy przetwarzania

Dane przetwarzane są w następujących celach:

  • odpowiedź zwrotna na otrzymane zapytanie w związku z prośbą o taki kontakt skierowaną do nas – podstawą prawną przetwarzania danych jest zgoda użytkownika wynikająca z zainicjowania z nami kontaktu (art. 6 ust. 1 lit. a RODO),
  • archiwizacja korespondencji przychodzącej i wychodzącej na wypadek potrzeby wykazania jej przebiegu, co jest naszym prawnie uzasadnionym interesem (art. 6 ust. 1 lit. f RODO),wykonania
  • jeżeli nasz kontakt doprowadzi do nawiązania współpracy, dane będą następnie przetwarzane w celu wykonanie zawartej z nami umowy (art. 6 ust. 1 lit. b RODO)
  • wystawianie faktur, prowadzenie i przechowywanie dokumentacji rachunkowej (art. 6 ust. 1 lit. c RODO),
  • cele archiwalne (dowodowe) na wypadek prawnej potrzeby wykazania faktów oraz w celu ewentualnego ustalenia, dochodzenia lub obrony przed roszczeniami, co jest naszym prawnie uzasadnionym interesem (art. 6 ust. 1 lit. f RODO),
  • cele analityczne, takie jak dobór usług do naszych klientów, optymalizacja naszych produktów lub usług na podstawie uwag klientów, optymalizacja procesów obsługi na podstawie przebiegu obsługi sprzedaży i posprzedażowej, co jest naszym prawnie uzasadnionym interesem (art. 6 ust. 1 lit. f RODO),
  • badanie satysfakcji klientów i określanie jakości naszej obsługi, co jest naszym prawie uzasadnionym interesem (art. 6 ust. 1 lit. f RODO).

§3 Odbiorcy danych/podprzetwarzający dane osobowe

  1. Dane osobowe użytkownika możemy udostępniać naszym podwykonawcom, czyli podmiotom, z których usług korzystamy przy przetwarzaniu danych osobowych
  2. Dane osobowe użytkownika mogą być przekazywane do państw trzecich (znajdujących się poza Unią Europejską). Odpowiednie zabezpieczenia danych są zapewnione poprzez zatwierdzony mechanizm certyfikacji w połączeniu z egzekwowalnymi zobowiązaniami odbiorcy danych do odpowiednich zabezpieczeń (program Privacy Shield).
  3. Poniżej znajduje się lista możliwych odbiorców danych Użytkownika:
    • Osoby współpracujące na podstawie umów cywilnoprawnych, wspierające bieżącą działalność administrator
    • Dostawca oprogramowania księgowego,
    • Dostawca oprogramowania do zarządzania projektami,
    • Dostawca pakietu biurowego,
    • Firma utrzymująca stronę na serwerze (hostingodawca),
    • Firma utrzymująca pocztę elektroniczną administratora (dostawca serwera pocztowego),
    • Odpowiednie organy publiczne w zakresie, w jakim Administrator jest zobowiązany do udostępnienia im danych.

§4 Pliki Cookies

  1. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika naszej strony internetowej i przeznaczone są do korzystania z podstron tejże strony. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  2. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
    • dostosowania zawartości strony internetowej do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika strony internetowej i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
    • tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy strony internetowej korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
    • utrzymanie sesji Użytkownika strony internetowej (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie strony internetowej ponownie wpisywać loginu i hasła;
  3. Na naszej stronie internetowej stosowane są dwa zasadnicze rodzaje plików cookies: „sesyjne”  (session cookies) oraz „stałe” (persistent cookies). Cookies „sesyjne” są plikami tymczasowymi, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika do czasu wylogowania, opuszczenia strony internetowej lub wyłączenia oprogramowania (przeglądarki internetowej). „Stałe” pliki cookies przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika przez czas określony w parametrach plików cookies lub do czasu ich usunięcia przez Użytkownika.
  4. W ramach strony internetowej stosowane są lub mogą być stosowane następujące rodzaje plików cookies:
    • „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach strony internetowej, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach strony internetowej;
    • pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach strony internetowej;
    • „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych strony internetowej;
    • „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
    • „analityczne” – np. Google Analytics , które zbierają informacje na temat odwiedzin strony, takie jak podstrony, czas spędzony na stronie czy przejścia pomiędzy poszczególnymi podstronami. W tym celu wykorzystywane są pliki cookies firmy Google LLC dotyczące usługi Google Analytics.
  5. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy strony internetowej mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika strony internetowej. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  6. Ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie internetowej.
  7. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika strony internetowej i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem strony internetowej reklamodawców, partnerów, firmy analityczno-badawcze oraz dostawców aplikacji multimedialnych.

§5 Logi serwera

  1. Korzystanie ze strony wiąże się z przesyłaniem zapytań do serwera, na którym przechowywana jest strona. Każde zapytanie skierowane do serwera zapisywane jest w logach serwera.
  2. Logi obejmują m.in. adres IP użytkownika, datę i czas serwera, informacje o przeglądarce internetowej i systemie operacyjnym.. Logi mogą być zapisywane i przechowywane są na serwerze.
  3. Dane zapisane w logach serwera nie są kojarzone z konkretnymi osobami korzystającymi ze strony i nie są wykorzystywane przez nas w celu identyfikacji użytkownika.
  4. Logi serwera stanowią wyłącznie materiał pomocniczy służący do administrowania stroną, a ich zawartość nie jest ujawniana nikomu poza osobami upoważnionymi do administrowania serwerem.

Kancelaria Radcy Prawnego Jarosław Frey

We use cookies to ensure you get the best experience on our website Read more...