W związku z wyjazdami i migracjami może okazać się, że osoby będące Polakami nie mogą przedstawić żadnego dowodu na posiadanie obywatelstwa polskiego. W takiej sytuacji muszą zwrócić się do właściwego wojewody z wnioskiem o wydanie decyzji w przedmiocie potwierdzenia posiadania obywatelstwa polskiego.
- Organem, który rozpatruje wniosek o potwierdzenie posiadania obywatelstwa polskiego jest wojewoda właściwy ze względu na miejsce zamieszkania osoby, której dotyczy wniosek
- Co do zasady, sprawa powinna zostać załatwiona w ciągu miesiąca od dnia złożenia wniosku, jednak w szczególnie skomplikowanych sytuacjach termin ten może ulec przedłużeniu
- Wniosek można złożyć także w imieniu małoletnich dzieci lub w stosunku do zmarłych krewnych
Jak i gdzie złożyć wniosek o potwierdzenie posiadania obywatelstwa polskiego?
Organem umocowanym do wydania decyzji w sprawie pozostaje wojewoda, właściwy ze względu na miejsce zamieszkania zainteresowanego. Jeśli strona nie miała nigdy miejsca zamieszkania w Polsce, organem właściwym będzie Wojewoda Mazowiecki. Wniosek składa się w formie pisemnej, na formularzu udostępnionym przez właściwy urząd wojewódzki. W imieniu małoletnich wniosek składają rodzice.
Do wniosku o potwierdzenie obywatelstwa polskiego należy dołączyć:
- kserokopię aktualnego dokumentu tożsamości, osoby, której dotyczy wniosek
- odpisy aktów stanu cywilnego osoby, której dotyczy wniosek oraz jej przodków do II stopnia
- dokumenty potwierdzające posiadanie obywatelstwa polskiego w przeszłości oraz jego utratę w przypadku, gdy wnioskodawca lub jego przodkowie posiadali takie obywatelstwo
- kserokopię karty repatriacyjnej lub karty ewakuacyjnej osoby, której dotyczy potwierdzenie obywatelstwa polskiego na dzień 1 września 1939 r.
- inne dokumenty stanowiące dowód na posiadanie polskiego obywatelstwa
- pełnomocnictwo, gdy strona jest reprezentowana przez pełnomocnika
- dowód uiszczenia opłaty skarbowej w kwocie 58 zł, a jeśli strona jest reprezentowana przez profesjonalnego pełnomocnika także dowód uiszczenia opłaty skarbowej od pełnomocnictwa w kwocie 17 zł
O czym pamiętać składając wniosek?
Składając wniosek o potwierdzenie posiadania obywatelstwa polskiego należy dokładnie przeanalizować historię własnej rodziny. Może się bowiem okazać, że również rodzice lub dziadkowie wnioskodawcy nigdy formalnie nie potwierdzili posiadania swojego obywatelstwa, co może stanowić przeszkodę do uzyskania takiego potwierdzenia przez wnioskodawcę.
Ile trwa potwierdzenie obywatelstwa polskiego?
W sprawach nieskomplikowanych wojewoda powinien wydać decyzję w ciągu jednego miesiąca. Może się jednak okazać, że sprawa nie jest prosta i termin na wydanie decyzji zostanie przez organ przedłużony. Z praktyki naszej Kancelarii wynika, że zwłaszcza w przypadku potwierdzania obywatelstwa wstępnych negatywny wpływ na czas postępowania ma konieczność poszukiwania dokumentów dotyczących obywatelstwa przodków.
Odwołanie od decyzji
Może się zdarzyć, że wojewoda odmówi potwierdzenia posiadania obywatelstwa albo strona z innych przyczyn będzie niezadowolona z decyzji. W takiej sytuacji stronie przysługuje odwołanie do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji. Wnosi się je pisemnie, za pośrednictwem wojewody, który wydał decyzję, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
Jeśli strona będzie niezadowolona z decyzji organu II instancji może wnieść następnie skargę do właściwego wojewódzkiego sądu administracyjnego.
Potwierdzenie obywatelstwa spadkodawców
Niejednokrotnie potwierdzenie posiadania obywatelstwa polskiego okazuje się konieczne dla potrzeb postępowań spadkowych. Obywatelstwo spadkodawcy decyduje bowiem o tym, według prawa jakiego kraju sąd będzie oceniał dziedziczenie.
W takim przypadku spadkobierca będzie musiał zwrócić się do właściwego wojewody z wnioskiem o potwierdzenie posiadania obywatelstwa przez spadkodawcę, wykazując przy tym posiadanie interesu prawnego w uzyskaniu takiej decyzji.
Gdzie szukać dokumentów na potwierdzenie obywatelstwa polskiego?
Standardowym dowodem na potwierdzenie posiadania obywatelstwa polskiego są dokumenty takie jak dowody tożsamości, paszporty, książeczki wojskowe, akty urodzenia czy akty ślubu. Zdarza się jednak, że rodziny nie posiadają żadnych dokumentów dotyczących przodków.
W takiej sytuacji w pierwszej kolejności należy zwrócić się do oddziału archiwum państwowego właściwego dla miejsca urodzenia lub miejsc zamieszkania zmarłego. Dokumentów można poszukiwać także w archiwach diecezjalnych, urzędach miejskich, kuratoriach oświaty lub w IPN. Konieczne może się okazać także zwrócenie się do zagranicznych instytucji np. Bundesarchiv w Niemczech.
Potrzebują Państwo pomocy w sprawie potwierdzenia posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego? Nasza Kancelaria reprezentuje klientów w postępowaniach administracyjnych na terytorium całej Polski. Szczegóły w zakładce prawo imigracyjne. Zachęcamy także do kontaktu pod adresem: kancelaria@kancelariafrey.pl