Podróżując, coraz częściej wybieramy lot samolotem, jako szybki sposób dotarcia do celu. Niejednokrotnie zdarza się jednak, że nasz lot jest opóźniony lub odwołany. W dzisiejszym artykule wyjaśniamy, jakie prawa ma pasażer linii lotniczych i kiedy przysługuje mu odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot.
- Nie każde opóźnienie lub odwołanie lotu uprawnia pasażera do otrzymania odszkodowania przewidzianego na mocy przepisów unijnych
- Wysokość odszkodowania zależna jest m.in. od odległości pomiędzy lotniskami i długości opóźnienia i wynosi od 250 do 600 euro
- Aby skutecznie dochodzić swoich roszczeń należy w pierwszej kolejności złożyć reklamację u przewoźnika, w sposób wskazany przez linie lotnicze
Kiedy należy się odszkodowanie za opóźniony lot?
Prawa pasażera uregulowane są w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiającym wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów (Rozporządzenie nr 261/2004).
Zgodnie ze wskazanym aktem prawnym odszkodowanie przysługuje w przypadku lotów:
- realizowanych na terytorium Unii Europejskiej
- rozpoczynających się na terytorium UE, a kończących w państwie spoza Unii Europejskiej
- rozpoczynających się poza Unią Europejską, a kończących się na terytorium Unii – w tym przypadku jednak, odszkodowanie będzie należne tylko jeśli lot realizuje przewoźnik mający siedzibę na terytorium Unii Europejskiej
Prawo do odszkodowania przysługuje, gdy opóźnienie wynosi minimum trzy godziny. Należy jednak pamiętać, że opóźnienie oznacza przylot do docelowego lotniska później, niż zaplanowano. Zatem późniejszy start nie uprawnia jeszcze pasażera do ubiegania się o odszkodowanie, może się bowiem okazać, że samolot nadrobi opóźnienie w trakcie lotu.
Kiedy linia lotnicza nie musi wypłacać odszkodowania?
Linie lotnicze nie zawsze będą ponosić odpowiedzialność za opóźniony lub odwołany lot. Przewoźnik jest zwolniony z obowiązku zapłaty odszkodowania, jeśli opóźnienie wynikło z przyczyn od niego niezależnych.
Do przyczyn niezależnych od przewoźnika zaliczamy m.in.:
- wyjątkowo złe warunki atmosferyczne
- klęski żywiołowe
- strajki personelu lotniska
- niestabilną sytuację polityczną w danym państwie
Już na lotnisku warto zatem spróbować uzyskać informację o przyczynach opóźnienia lub odwołania lotu.
Odszkodowanie od linii lotniczych – wysokość
Rozporządzenie przewiduje trzy różne stawki odszkodowania za opóźniony lub odwołany lot.
Odległość między lotniskami | Wysokość odszkodowania |
do 1500 km | 250 euro |
powyżej 1500 km (loty w UE) | 400 euro |
od 1500 km do 3500 km (inne loty) | 400 euro |
pozostałe loty | 600 euro |
Dodatkowo, jeżeli opóźnienie wynosi ponad pięć godzin, pasażerowi należy się również zwrot ceny biletu.
Prawo do opieki ze strony linii lotniczych
Pasażerom przysługuje także tzw. prawo do opieki, w ramach którego linia lotnicza zobowiązana jest zapewnić posiłki oraz napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania. Jeśli oczekiwany czas odlotu nastąpi co najmniej dzień po terminie poprzednio zapowiedzianego odlotu, przewoźnik musi zapewnić pasażerom zakwaterowanie w hotelu oraz transport pomiędzy lotniskiem a miejscem zakwaterowania. Ponadto, pasażerom bezpłatnie przysługują dwie rozmowy telefoniczne, dwa dalekopisy, dwie przesyłki faksowe lub e-mailowe.
Gdy przewoźnik nie wywiąże się ze wskazanych obowiązków pasażer może żądać zwrotu poniesionych z tego tytułu kosztów. Warto zatem zachować wszelkie paragony i inne rachunki, na potrzeby dochodzenia ewentualnego odszkodowania z tego tytułu.
Odszkodowanie za odwołany lot
W przypadku odwołania lotu zostały przewidziane dodatkowe przesłanki zwolnienia linii lotniczych z odpowiedzialności.
Odszkodowanie nie jest należne, jeżeli linie lotnicze poinformowały pasażera o odwołaniu:
- co najmniej dwa tygodnie przed planowym czasem odlotu
- w okresie od dwóch tygodni do siedmiu dni przed planowym czasem odlotu, a linia lotnicza zaproponowała zmianę planu podróży umożliwiającą wylot najpóźniej dwie godziny przed planowym czasem odlotu i dotarcie do miejsca docelowego najwyżej cztery godziny po planowym czasie przylotu
- w okresie krótszym niż siedem dni przed planowym czasem odlotu, a przewoźnik zaproponował zmianę planu podróży, umożliwiającą wylot nie więcej niż godzinę przed planowym czasem odlotu i dotarcie do miejsca docelowego najwyżej dwie godziny po planowym czasie przylotu
Jak dochodzić odszkodowania od linii lotniczych?
Pierwszym etapem dochodzenia roszczeń wobec przewoźnika jest złożenie oficjalnej reklamacji. Aby to zrobić konieczne będzie podanie szczegółów dotyczących lotu (m.in. trasa, numer lotu) oraz opóźnienia, a także danych adresowych pasażera oraz wskazanie sposobu wypłaty odszkodowania. Do reklamacji należy także dołączyć posiadanie paragony i faktury, jeśli pasażer samodzielnie poniósł koszty składające się na prawo do opieki, a w świetle Rozporządzenia linia lotnicza zobowiązana jest do rekompensaty tych kosztów.
Reklamację, w zależności od przewoźnika, można złożyć w formie pisemnej, za pośrednictwem maila lub formularza udostępnionego przez linie lotnicze.
Jeżeli przewoźnik odmówi uznania reklamacji lub nie udzieli żadnej odpowiedzi w terminie 30 dni od doręczenia reklamacji, pasażer jest uprawniony do skierowania sprawy na drogę sądową. Wybór sądu należy do powoda, który może skierować sprawę do sądu właściwego dla lotniska odlotu, przylotu lub dla siedziby linii lotniczych.
Potrzebują Państwo pomocy prawnej w dochodzeniu odszkodowania za opóźniony lub odwołany lot? Nasza Kancelaria reprezentuje klientów w sporach z liniami lotniczymi. Zachęcamy do kontaktu pod adresem kancelaria@kancelariafrey.pl