Prowadzenie działalności gospodarczej w formie spółek prawa handlowego lub innych osób prawnych wymaga spełnienia szeregu obowiązków księgowych, w tym m.in. corocznego składania sprawozdania finansowego. W przypadku cudzoziemców spełnienie ostatniego obowiązku może rodzić pewne trudności w związku z brakiem numeru PESEL.
- Podpisanie sprawozdania nie wymaga posiadania numeru PESEL, dla tej czynności wystarczające jest posiadanie podpisu elektronicznego
- Złożenie sprawozdania mimo braku numeru PESEL jest możliwe przez pełnomocnika lub prokurenta
- Uzyskanie numeru PESEL jest możliwe na wniosek lub w toku innego postępowania
Podpisanie sprawozdania
Cudzoziemiec może podpisać sprawozdanie finansowe nawet jeśli nie posiada numeru PESEL. Jednakże musi w tym celu posiadać podpis kwalifikowany. Można go zakupić u podmiotu zajmującego się dostawą tego rodzaju usług na terytorium RP. W zależności od wybranego wariantu podpis elektroniczny pozostaje ważny przez rok lub kilka lat. Aktualny koszt zakupu podpisu wynosi ok. 300 zł rocznie.
Możliwe jest również korzystanie z podpisu wydanego przez podmiot zaufany w innym państwie członkowskim UE. Zgodnie z art. 25 ust. 3 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylające dyrektywę 1999/93/WE (tzw. Rozporządzenie eIDAS): Kwalifikowany podpis elektroniczny oparty na kwalifikowanym certyfikacie wydanym w jednym państwie członkowskim jest uznawany za kwalifikowany podpis elektroniczny we wszystkich pozostałych państwach członkowskich.
Trzy sposoby na złożenie sprawozdania przez obcokrajowca
O ile sama czynność podpisania sprawozdania nie wymaga posiadania numeru PESEL, o tyle złożenie sprawozdania może zostać dokonane tylko przez osoby posiadające PESEL.
W przypadku cudzoziemca nieposiadającego numeru PESEL możliwe są zatem następujące rozwiązania:
1. Złożenie sprawozdania przez prokurenta posiadającego numer PESEL
2. Złożenie sprawozdania przez profesjonalnego pełnomocnika: radcę prawnego, adwokata lub też prawnika zagranicznego.
3. Wystąpienie o nadanie numeru PESEL przez cudzoziemca
Uzyskanie numeru PESEL przez cudzoziemca
Nadanie numeru PESEL może nastąpić na wniosek cudzoziemca lub w toku innego postępowania administracyjnego.
Nadanie numeru PESEL ma miejsce w następujących przypadkach:
- Automatycznie przy zameldowaniu na pobyt stały lub czasowy;
- Wraz z uzyskaniem zezwolenia na pobyt stały lub czasowy i w innych postępowaniach legalizujących pobyt i pracę cudzoziemca na terytorium RP (a więc przy okazji uyskania tzw. karty pobytu);
- Na wniosek złożony w urzędzie gminy/miasta – w tym postępowaniu cudzoziemiec musi wykazać swój interes prawny w uzyskaniu numeru PESEL.
We wszystkich wyżej wymienionych postępowaniach cudzoziemiec może działać przez pełnomocnika.
Potrzebują Państwo pomocy w sprawach związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej w Polsce? Nasza Kancelaria świadczy usługi w tym zakresie. Zachęcamy do kontaktu pod adresem: kancelaria@kancelariafrey.pl