Niejednokrotnie zdarza się, że przewoźnik opóźnia się w transporcie. Poniżej opisujemy w jakich sytuacjach przewoźnik odpowiada za opóźnienie i jakie odszkodowanie za opóźnioną przesyłkę przysługuje z tego tytułu kontrahentowi.
- Co do zasady przewoźnik ponosi odpowiedzialność za opóźnienie w dostarczeniu powierzonej mu przesyłki
- Prawo przewozowe i konwencja CMR przewidują jednak okoliczności zwalniające przewoźnika z odpowiedzialności
- Zgłaszając swoje roszczenie względem przewoźnika należy pamiętać o wyjątkowo krótkich terminach przedawnienia w tego rodzaju sprawach
Odpowiedzialność przewoźnika w Polsce
Zgodnie z ustawą Prawo przewozowe, przewoźnik odpowiada za opóźnienie w przewozie przesyłki. Z opóźnieniem przewoźnika mamy do czynienia, gdy dostarczy on przesyłkę po upływie terminu przewozu. Termin przewozu nie został uregulowany ustawowo, dlatego jest każdorazowo ustalany przez strony.
Za zwłokę w dostarczeniu przesyłki przewoźnik zobowiązany jest do wypłaty odszkodowania do wysokości podwójnej kwoty przewoźnego. W pozostałych przypadkach szkoda powinna być oceniana według zasad ogólnych.
Ograniczenie odpowiedzialności przewoźnika
Przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności, jeżeli opóźnienie w przewozie przesyłki wynikło:
- z przyczyn występujących po stronie nadawcy lub odbiorcy niewywołane winą przewoźnika (np. niewłaściwe załadowanie przesyłki przez nadawcę, złe zapakowanie towaru przez nadawcę)
- z właściwości towaru (np. rdzewienie rzeczy)
- wskutek siły wyższej (np. wojna, pandemia, strajk generalny)
Co istotne, obowiązujące przepisy nie zwalniają przewoźnika z odpowiedzialności za opóźnienie, jeśli szkoda powstała w wyniku działań osób trzecich.
Warto pamiętać, że jeśli szkoda powstała tylko częściowo wskutek okoliczności, za które przewoźnik odpowiada, odpowiedzialność przewoźnika ogranicza się do zakresu, w jakim okoliczności te przyczyniły się do powstania szkody.
Dowód, że przekroczenie terminu przewozu przesyłki wynikło z jednej z wymienionych okoliczności, ciąży na przewoźniku.
Do kiedy można zgłosić roszczenie u przewoźnika?
W sytuacji opóźnienia w dostarczeniu przesyłki mamy do czynienia z wyjątkowo krótkim terminem przedawnienia. Wynosi on jedynie 2 miesiące od dnia wydania przesyłki odbiorcy. Czasami zdarza się jednak, że przedsiębiorcy w regulaminach lub umowach zastrzegają dla swoich kontrahentów dłuższy termin na zgłaszanie roszczeń.
Bieg przedawnienia ulega zawieszeniu na okres od dnia wniesienia reklamacji do dnia udzielenia odpowiedzi na reklamację przez przewoźnika.
Zasady składania reklamacji u przewoźnika szczegółowo opisaliśmy w tym artykule.
Odpowiedzialność przewoźnika w transporcie międzynarodowym
Również na gruncie konwencji CMR przewoźnik odpowiada za opóźnienie w dostawie.
Opóźnienie terminu dostawy ma miejsce wówczas, kiedy towar nie został dostarczony w umówionym terminie. Jeśli strony nie ustaliły terminu opóźnienie ma miejsce, jeżeli faktyczny czas trwania przewozu przekracza czas, jaki słusznie można przyznać starannym przewoźnikom.
Kiedy przewoźnik nie odpowiada za opóźnienie?
Przewoźnik międzynarodowy nie poniesie odpowiedzialności jeśli opóźnienie:
- spowodowane zostało winą osoby uprawnionej lub jej zleceniem nie wynikającym z winy przewoźnika
- wadą własną towaru
- okolicznościami, których przewoźnik nie mógł uniknąć i których następstwom nie mógł zapobiec
To przewoźnik musi udowodnić, że opóźnienie spowodowane zostało jedną z wyżej wymienionych przyczyn.
Należy jednak pamiętać, że przewoźnik, chcąc zwolnić się od odpowiedzialności nie może powoływać ani na wady pojazdu, którym się posługuje dla wykonania przewozu, ani na winę osoby lub pracowników osoby, u której pojazd wynajął.
Przedawnienie roszczeń związanych z opóźnieniem w przewozie
W drogowych przewozach międzynarodowych termin przedawnienia wynosi rok od dnia wydania przesyłki. W pierwszej kolejności należy jednak zgłosić przewoźnikowi na piśmie zastrzeżenia związane z opóźnieniem w dostawie. Uprawniony ma na to 21 dni od dnia pozostawienia towaru do dyspozycji odbiorcy.
Poszukują Państwo pomocy w sprawach związanych z dochodzeniem roszczeń związanych z umową przewozu? Nasza Kancelaria reprezentuje klientów przed sądami i innymi podmiotami. Zachęcamy do kontaktu pod adresem: kancelaria@kancelariafrey.pl