Coraz większą popularnością w terapii uzależnień cieszą się prywatne ośrodki terapii uzależnień. Jakie warunki muszą spełnić przedsiębiorcy zainteresowani prowadzeniem tego typu działalności?
- Prowadzenie prywatnego ośrodka terapii uzależnień nie jest działalnością leczniczą i nie wymaga wpisu do rejestru takich podmiotów
- Przedsiębiorcy muszą jednak spełnić szereg obowiązków związanych z udostępnianiem miejsc noclegowych
- Zgłoszeniu do odpowiedniego organu podlegają obiekty hotelarskie i miejsca noclegowe
Podstawy prawne prowadzenia prywatnego ośrodka terapii uzależnień
Nie istnieją regulacje prawne wprost dotyczące prowadzenia prywatnego ośrodka terapii uzależnień. Co istotne, w stosunku do takich przedsiębiorców nie jest wymagany wpis do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą. Istnieje możliwość prowadzenia tego rodzaju działalności w formie NZOZ lub ZOL jednakże wiąże się to z koniecznością spełnienia wielu wymogów ustawowych dla tego typu podmiotów, m.in. w zakresie zatrudniania personelu medycznego.
Dowolna jest zatem także forma prowadzenia tego rodzaju działalności gospodarczej. Odpowiedniego dostosowania będą wymagały jedynie kody PKD dla prowadzonej działalności.
Należy jednak dopełnić formalności związanych z udzielaniem pensjonariuszom noclegu.
Prywatny ośrodek terapii uzależnień jako obiekt noclegowy
W ustawie z dnia z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych wyróżnione zostały typy obiektów hotelarskich, przy wykorzystaniu których można prowadzić działalność. Działalność można także wykonywać za pośrednictwem miejsc noclegowych.
Wyróżniamy następujące obiekty:
- Obiekty hotelarskie:
- Hotele,
- Motele,
- Pensjonaty,
- Kempingi,
- Domy wycieczkowe,
- Schroniska młodzieżowe,
- Schroniska;
- Miejsca noclegowe.
Niezależnie od rodzaju obiektu w każdym przypadku zgłoszenia do właściwego organu dokonuje się przed rozpoczęciem działalności.
Biorąc pod uwagę cel prowadzenia działalności najbardziej uzasadnione wydaje się wykonywanie jej przy użyciu hotelu, pensjonatu lub miejsc noclegowych.
Szczegółowe wymogi dla każdego z obiektów wymienionych w pkt 1 i 2 zamieszczone są w załącznikach do Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie, które przesyłam w załączeniu. Załącznik nr 1 dot. hoteli, nr 2 – pensjonatów, natomiast załącznik nr 7 – innych obiektów noclegowych. Najwyższe wymogi odnoszą się do hoteli, a najniższe do miejsc noclegowych.
Obiekty hotelarskie – obowiązek i koszty zgłoszenia
Zarówno hotele, jak i pensjonaty muszą zostać wpisane do ewidencji obiektów hotelarskich, którą prowadzi marszałek województwa. Wiąże się to z uiszczeniem opłaty za zaszeregowanie obiektu, wynoszącej od 100,00 zł do 1.500,00 zł w zależności od typu obiektu.
Usługi hotelarskie mogą być świadczone w obiektach hotelarskich, które spełniają wymagania co do wielkości obiektu, jego wyposażenia oraz zakresu świadczonych usług, ustalone dla rodzaju i kategorii, do których obiekt został zaszeregowany oraz wymagania sanitarne, przeciwpożarowe oraz inne określone odrębnymi przepisami (art. 35 ust. 1 ustawy o usługach hotelarskich).
Spełnianie w pensjonacie i hotelu przewidzianych w załącznikach do rozporządzenia dokumentuje się w zakresie wymagań:
- budowlanych:
- przez wszystkie obiekty – książką obiektu budowlanego w przypadku obiektów budowlanych, w stosunku do których obowiązek posiadania książki obiektu budowlanego istnieje na podstawie tej ustawy, oraz
- przez obiekty hotelarskie należące odpowiednio do XIV, XVII lub IX kategorii obiektów budowlanych, ostateczną decyzją o pozwoleniu na budowę lub ostateczną decyzją o pozwoleniu na użytkowanie obiektu budowlanego;
- przeciwpożarowych – opinią właściwego miejscowo komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej;
- sanitarnych – opinią właściwego miejscowo państwowego powiatowego inspektora sanitarnego.
Miejsca noclegowe – obowiązki przedsiębiorcy
Prowadzenie miejsc noclegowych należy zgłosić do wójta/burmistrza/prezydenta miasta.
Co istotne „miejsca noclegowe” nie są zdefiniowane ustawowo. To te obiekty, które nie są: hotelem, motelem, pensjonatem, kempingiem, domem wycieczkowym, schroniskiem młodzieżowym, schroniskiem. W praktyce są to miejsca występujące pod nazwami „pokoje gościnne”, „wille”, „kwatery” itd.
Jako takie są rozwiązaniem tańszym od prowadzenia hotelu lub pensjonatu, ponieważ nie muszą spełniać szczegółowych wymogów dotyczących wyposażenia oraz zwolnione są z opłaty za zaszeregowanie obiektu.
Miejsca noclegowe także muszą spełnić wymogi ustawowe i odpowiednio je udokumentować.
Spełnianie dokumentuje się w zakresie wymagań:
- budowlanych – książką obiektu budowlanego, w przypadku obiektów budowlanych, w stosunku do których obowiązek posiadania książki obiektu budowlanego istnieje na podstawie tej ustawy, a w przypadku gdy obiekt nie posiada książki obiektu budowlanego – protokołem z kontroli obiektu budowlanego;
- przeciwpożarowych – opinią właściwego miejscowo komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej lub osoby wykonującej czynności z zakresu ochrony przeciwpożarowej, o której mowa w art. 4 ust. 2a ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej;
- sanitarnych – opinią właściwego miejscowo państwowego powiatowego inspektora sanitarnego.
Potrzebują Państwo pomocy w sprawach związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej? Nasza Kancelaria świadczy usługi w tym zakresie. Szczegóły w zakładce prawo gospodarcze. Zachęcamy także do kontaktu pod adresem: kancelaria@kancelariafrey.pl